Fotografierea satelor/orașelor cu același nume aflate de-o parte și de alta a Prutului, e un nou proiect fotografic demarat de membrii Clubului Fotografilor, duminică 7 mai 2023.
Tura foto a început cu orașul Ungheni. O piața mare, tip bazar, a fost primul nostru obiectiv unde am încercat să surprindem atât multitudinea de chipuri cât și varietatea de mărfuri.
Un simbol în Ungheni este Podul Eiffel, un pod metalic peste Prut dintre Ungheni (Republica Moldova) și comuna Ungheni (România). Podul a fost proiectat și construit de Gustave Eiffel, care fusese invitat la Ungheni de către Direcția căilor ferate din Basarabia , 1877. Accesul publicului este oarecum restricționat deoarece podul se află chiar pe frontiera dintre România și Republica Moldova. Deci, nu poate fi vizitat în lipsa unui permis din partea autorităților de frontieră.
Următoarea nostră oprire a fost în Gara Ungheni. Gara feroviară din Ungheni este cel mai important nod feroviar din vestul Republicii Moldova. Aici garniturile ce ies din Republica Moldova trec de pe ecartament lat (standard sovietic) pe ecartament european (standard european). Aceasta procedură se mai face doar în câteva localități post sovietice.
Aleea de castani din Ungheni se numără printre cele mai lungi din Europa de Est, având peste 3 kilometri lungime și peste 650 de arbori. Aleea a fost plantată în 1975. În această perioadă a primăverii, castanii sunt înfloriți, iar mirosul se răspândește prin tot orașul.
În plus, Ungheniul este orașul parcurilor frumos amenajate cu lucrările sculptorilor Moldoveni și străini. Parcul central din Ungheni, a fost redenumit „Micul Cluj” în semn de mulțumire față de municipiul Cluj-Napoca. Cu suportul financiar al municipiului Cluj Napoca au fost reabilitate aleile, teatrul de vară și intrarea principală în parc. Ca și noutate, aici am găsit un mini cinema in aer liber pentru copiii ce rula filme și desene animate.
Printre atracțiile turistice ce ne-au captat atenția, a fost și Catedrala „Sfântul Aleksandr Nevski” . A fost ridicată în perioada când majoritatea bisericilor moldoveneşti, construite din nuiele şi lut, fiind vechi se ruinau, iar autoritatea ţaristă impunea ridicarea celor noi din piatră, după proiecte tip, elaborate la Sankt-Petersburg. Proiectul standard avizat, numit şi rusesc sau bizantino-rus, prin morfologia sa arhitecturală era străin culturii moldoveneşti. În cazul bisericii din Ungheni însă, A. I. Bernardazzi a reuşit să salveze situaţia printr-un proiect inspirat. Respectând rigorile arhitecturii ecleziastice ruse şi evitând plafonarea impusă de planul acelui timp, el a creat proiectul unei biserici deosebită de tot ce se construia atunci în gubernia rusă Basarabia, totodată împăcând toate părţile. Cupola joasă şi larg deschisă a bisericii face ca interiorul ei să fie dominat de imaginea lui Iisus Pantocrator într-o ipostază luminoasă, acest element, îndeplinind un criteriu iconografic. Ferestrele largi lasă lumina să cuprindă biserica în formă de cerc perfect. Din nou fiind respectată regula iconografică, pe pereţi apar imagini ale sfinţilor patriarhi, apostoli, evanghelişti, mucenici, în ordinea corespunzătoare. Executată în manieră realistă, aceasta nu întruneşte trăsături deosebite în pictura murală, dar uimeşte prin naturaleţea gesturilor, prin exactitatea desenului, minuţiozitatea redării detaliilor dar totodată şi simplitatea picturii.
Pentru că timpul alocat Ungheniului a fost scurt ne-am promis că vom revenii pentru o altă ocazie să surprindem in imagini zona industrială, alte câteva lăcașuri de cult și dacă vom avea ocazia și ceva din tradițiile zonei.
În drum spre casă ne-am oprit in satele Petrești și Medeleni. Biserica și școala alături de câteva case au fost în atenția aparatelor noastre foto. Ne-am promis să revenim și in aceste sate pentru a aprofunda câteva detalii din proiectul nostru.
Să spunem început bun acestui nou proiect!
La această tură au luat parte următorii membrii ai Clubului Fotografilor: Ioana Cozma, Mihaela Ajităriți, Ghenadie Cebanu, Alexandru Marius și Constantin Manea.
Text: Mihaela Ajităriți